Akcja Transformacja - Fundusze Europejskie
Celem projektu jest podniesienie efektywności kształcenia zawodowego i dostosowanie oferty edukacyjnej 8 techników prowadzących kształcenie zawodowe w branżach rozwojowych zgodnych z inteligentnymi i technologicznymi specjalizacjami regionu do potrzeb zielonej i cyfrowej gospodarki oraz rynku pracy podregionu bytomskiego.
Projekt zakłada kompleksowe wsparcie dla 675 uczniów w tym
- poprawę bazy dydaktycznej do kształcenia zawodowego – wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu kształcących kadry dla zielonej i cyfrowej gospodarki,
- warsztaty na uczelni we współpracy z pracodawcami,
- specjalistyczne szkolenia prowadzące do nabywania kwalifikacji rynkowych funkcjonujących w oparciu o Zintegrowany System Kwalifikacji Rynkowych,
- uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.
Liczba uczniów którzy nabędą kwalifikacje po opuszczeniu programu 642os (95%).
Grupę docelową stanowią uczennice i uczniowie kształcący się na kierunkach, wpisujących się w inteligentne i technologiczne specjalizacje regionu:
- technik: reklamy, spedytor w Technikum nr 9 w Tarnowskich Górach
- technik: hotelarstwa, elektryk Technikum nr 13 w Radzionkowie
- technik: elektryk, pojazdów samochodowych, fotografii i multimediów w Technikum nr 5 w Tarnowskich Górach
- technik grafiki i poligrafii cyfrowej w Technikum nr 7 w Tarnowskich Górach
- technik budownictwa w Technikum nr 2 w Tarnowskich Górach
- technik: informatyk, programista, mechatronik, mechanik, elektronik w Technikum nr 4 w Tarnowskich Górach
- technik: analityk, ortopeda w Technikum nr 1 w Tarnowskich Górach
- technik: logistyk, transportu kolejowego, lotniskowych służb operacyjnych w Technikum nr 12 w Tarnowskich Górach.
Okres realizacji projektu 01.09.2024 – 30.06.2026
Projekt realizowany będzie w ciągu dwóch lat szkolnych
W wyniku realizacji projektu kwalifikacje nabędą 642 osoby.
Wartość całkowita projektu 10 675 297, 65 zł
Dofinansowanie 10 675 297, 65 zł
w tym
Wartość dofinansowania z UE 9 607 767, 88 zł
Budżet Państwa z kontraktu programowego 1 067 529, 77 zł
Projekt współfinansowany z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021 – 2027
ESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.23-Edukacja zawodowa w procesie sprawiedliwej transformacji regionu
#FunduszeUE
NOWA JAKOŚĆ W TARNOGÓRSKIEJ SORBONIE

Inspirator Kariery 2024 - Wieloprofilowy Zespół Szkół w czołówce szkół w Polsce
Cztery szkoły średnie z Tarnowskich Gór zostały uhonorowane tytułami Inspiratora Kariery 2024: Zespół Szkół Artystyczno-Projektowych, Zespół Szkół Budowlano-Architektonicznych, Zespół Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących oraz Wieloprofilowy Zespół Szkół.
Instytut Pracy i Kariery z Krakowa zorganizował 16 maja konferencję, podczas której omówiono dobre praktyki edukacyjne w zakresie kształcenia zawodowego. W ramach wydarzenia odbyła się gala „Inspirator Kariery 2024”, mająca na celu promowanie szkół, samorządów i firm, które starają się podnosić jakość edukacji zawodowej.
Tytuły Inspiratora Kariery przyznano czterem szkołom z Tarnowskich Gór: Plastyczniakowi, Budowlance, Chemikowi oraz Tarnogórskiej Sorbonie.
Szkoły zostały wyróżnione za swoje osiągnięcia w praktycznym kształceniu zawodowym, łączeniu wiedzy teoretycznej z praktycznym doświadczeniem międzynarodowym oraz za przygotowywanie uczniów do przyszłych zawodów.
Statuetki „Inspiratora Kariery” wręczył Paweł Abucki, prezes Fundacji Instytutu Pracy i Kariery. Laureatami byli: Mateusz Jankowski z Zespołu Szkół Artystyczno-Projektowych, Józef Caus z Zespołu Szkół Budowlano-Architektonicznych, Monika Franusik z Zespołu Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących oraz Michał Kos z Wieloprofilowego Zespołu Szkół.
Więcej zdjęć TUTAJ
DLA ÓSMOKLASISTÓW
TECHNIK FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW dokonuje zapisu oraz przetwarzania i wizualizacji informacji obrazowej w laboratoriach fotograficznych usługowych, profesjonalnych, przemysłowych; znajduje zatrudnienie
w przemyśle fotooptycznym i optycznym, w przemyśle fotochemicznym i fotograficznym, w przemyśle optoelektronicznym oraz telewizji i wytwórniach filmowych.
Przedmioty zawodowe: podstawy fotografii, techniki fotograficzne, podstawy kompozycji obrazu, procesy fotograficzne, technika cyfrowa w fotografii, techniki multimedialne, urządzenia fototechniczne, marketing i reklama usług fotograficznych, zajęcia praktyczne.
TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH (przedmioty zawodowe: podstawy konstrukcji maszyn i urządzeń, technologia mechaniczna, układy sterowania i regulacji, maszynoznawstwo, eksploatacja maszyn i urządzeń, pracownia techniczna, bezpieczeństwo pracy, ochrona środowiska, zarządzanie jakością, zajęcia specjalizacyjne (budowa pojazdów samochodowych, wyposażenie elektryczne pojazdów samochodowych, obsługa
i naprawa pojazdów samochodowych, przepisy ruchu drogowego
i technika kierowania pojazdami)
Zawód kształcący specjalistów z dziedziny naprawy i eksploatacji pojazdów samochodowych. Ukończenie szkoły umożliwia zdobycie tytułu technika pojazdów samochodowych, co w obliczu stale zwiększającej się liczby pojazdów samochodowych daje perspektywę znalezienia pracy w wybranym zawodzie.
Pobierz prezentację multimedialną
FRYZJER - Od lat zawód ten cieszy się ogromną popularnością
i jest poszukiwany na rynku pracy. Dzięki posiadanym umiejętnościom fryzjer może również prowadzić własny zakład usługowy. Przedmioty zawodowe: stylizacja, technologia fryzjerstwa, higiena zawodowa, materiały fryzjerskie, podstawy działalności usługowej, specjalizacja.
MECHANIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH - Mechanik pojazdów samochodowych naprawia i dokonuje przeglądu samochodów i innych pojazdów mechanicznych. Uczniowie podczas nauki zdobywają wiedzę i praktykę z zakresu szeroko pojętej eksploatacji maszyn i konstrukcji pojazdów. Mechanicy znajdują zatrudnienie w warsztatach, stacjach serwisowych, firmach transportowych, zakładach komunikacji publicznej.
Przedmioty zawodowe: podstawy konstrukcji maszyn, technologia mechaniczna, pracownia elektrotechniki i elektroniki samochodowej, konstrukcja pojazdów samochodowych, przygotowanie do prowadzenia pojazdów samochodowych, specjalizacja.
Uczymy w zawodach poszukiwanych na rynku pracy
Technik fotografii i multimediów
Technik pojazdów samochodowych
BAZA DYDAKTYCZNA
PRAKTYKI ZAWODOWE - DANE ADRESOWE PRACODAWCÓW
DOKUMENTY I PLIKI DO POBRANIA
„Tarnogórska Sorbona” najlepsza w ogólnopolskim konkursie
Szanowni Państwo, niezmiernie miło jest nam poinformować, że zdjęcie pt. “Kluczem jest precyzja” zgłoszone przez Wieloprofilowy Zespół Szkół w Tarnowskich Górach którego autorem jest nauczyciel naszej szkoły pan Bartłomiej Zylla, otrzymało zaszczytne 1 MIEJSCE w Ogólnopolskim Konkursie Fotograficznym POWER Foto 2.
Zaprezentowane zdjęcia pochodzą z uroczystego rozstrzygnięciu Konkursu, które odbyło się 24 listopada podczas wydarzenia Skills Poland 2022 Gdańsk.
Nagrody wręczają: dr hab. Paweł Poszytek Dyrektor Generalny FRSE, Dyrektor Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz Liliana Budkowska - DYREKTOR BIURA PROGRAMÓW ZEWNĘTRZNYCH I MIĘDZYSEKTOROWYCH
Dyplomy i nagrody dla autora zdjęcia oraz Wieloprofilowego Zespołu Szkół (karta podarunkowa na sprzęt elektroniczny dla WZS na kwotę 3.000 zł oraz gadgety dla autora zdjęcia i WZS) odbierają Marzena Grzenia - Dyrektor WZS i Michał Kos - Kierownik szkolenia praktycznego, koordynator programów europejskich.
1. Jaka historia kryje się za prezentowanym zdjęciu? W jakich okolicznościach je wykonano?
Zdjęcie “Kluczem jest precyzja”, którego autorem jest Pan Bartłomiej Zylla, przedstawia ucznia Wieloprofilowego Zespołu Szkół w Tarnowskich Górach Jakuba Cieślę, który wprasowuje prowadnice zaworowe w głowice silnika w Karel Student - Regeneracji Głowic w Ostrawie (Republika Czeska) w terminie 21.03.2022 do 15.04.2022.
Uczeń przebywał na mobilności zagranicznej w ramach projektu FRSE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, pod nazwą „Mobilność kluczem do sukcesu – wzmocnienie kompetencji zawodowych uczniów "Tarnogórskiej Sorbon”. Nr projektu 2019-1-PL01-KA102-064478. Partnerem projektu była Educare et Labora s.r.o. Ostrawa.
2. Jaki rezultat projektu i jakie wartości wyniesione przez uczestników projektu uważają Państwo za najcenniejsze?
Realizacja projektu umożliwiła podniesienie jakości kształcenia zawodowego, oferowanego w szkole oraz dostosowanie naszej oferty edukacyjnej do wymogów europejskiego rynku pracy.
Wieloprofilowy Zespół Szkół zamierza być szkołą posiadającą ofertę edukacyjną, dostosowaną do potrzeb zmiennego rynku pracy, dlatego podejmujemy inicjatywy
w zakresie międzynarodowej współpracy i realizujemy zagraniczne mobilności edukacyjne w ramach programów Erasmus+.
Uczestnictwo w mobilności w znaczący sposób zdeterminowało ich rozwój zawodowy i osobisty. Dodatkowo uczestnicy mobilności zapoznali się m.in. z obecną sytuacją ekonomiczno – społeczną we Czechach, kulturą organizacyjną związaną z pracą w tym kraju oraz mieli możliwość integracji w międzynarodowym środowisku. Uczniowie na co dzień i podczas pełnienia obowiązków w zakładach pracy komunikowali się przy użyciu języka angielskiego, co pozwoliło im ćwiczyć znane słownictwo, a także poznać nowe zwroty, charakterystyczne dla swojej branży zawodowej. Zdobycie europejskich certyfikatów i narzędzi (Europass Mobilność, Europejski System Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym oraz Europass- CV) zwiększyło szanse obecnych przyszłych absolwentów szkoły na zatrudnienie w Polsce i za granicą.
W ramach projektu uczniowie:
- zwiększyli kompetencji interpersonalnych oraz rozwinęli w sobie postawy tolerancji i otwartości wobec różnic rasowych i religijnych,
- uczniowie stali się bardziej mobilni na europejskim i polskim rynku pracy,
- nastąpił rozwój osobisty, zwiększyła się ich samoocena
i pewności siebie,
- zwiększyli swoje doświadczenie zawodowego, swoją samodzielność.